NIO-logo

Norsk informatikkolympiade

Oppsumering av IOI 2023 i Ungarn

Den norske delegasjonen reiser hjem fra den internasjonale informatikkolympiaden 2023 med det beste resultatet noensinne! Alle de fire norske deltakeren kan glede seg over å ta med utmerkelser hjem: Med sølvmedalje til Jakob, bronsemedalje til David og honourable mention til både Øystein og Adrian kan vi trygt konkludere at det norske laget har prestert på et høyt nivå.

Den 35. internasjonale informatikkolympiaden fant sted i Szeged, helt sør i Ungarn. Uken startet med fly fra Norge til Budapest mandag 28. August hvor vi ble hentet av arrangørene og kjørt til Szeged. Dagen etter startet med en øvingskonkurranse etterfulgt av åpningsseremonien. Her fikk vi se både tradisjonell ungarsk og moderne dans. Det ble også fremført en opptreden av den offisielle IOI-sangen for 2023. Årets IOI arrangeres i sammenheng med John von Neumann (født i Budapest, med navn Neumann János Lajos) sitt 120-års jubileum, så en del av åpningsseremonien handlet om von Neumann, en vitenskapsmann med bidrag innen datavitenskap og matematikk som vanskelig lar seg overdrive.

Lagbildet.
Laget med guiden etter åpningsermonien. Fra venstre: Adrian, Øystein (bak), Csenge (guide, foran), David, Jakob
Sang-opptreden.
Opptreden av den offisielle IOI-sangen under åpningsermonien. © IOI 2023 Ungarn. Kilde.
Oversiktsbilde av konkuransehallen.
Konkuransehallen under øvingskonkurransen.
Deltagere som diskuterer under øvingskonkurrasen.
David, Adrian og Øystein (fra venstre) diskuterer under øvingskonkurransen.
Jakob under øvingskonkurrasen.
Jakob jobber med oppgaver under øvingskonkurransen.

Neste dag var første konkurransedag. Konkurransen startet 10 om morgenen og vi ledere fulgte nervepirrende med på scoreboardet fra første minutt. Oppgavene denne dagen var svært vanskelige og det var veldig lite poeng som ble delt ut totalt. Dette gjorde konkurransen utfordrende ettersom en vanlig strategi er å prøve å gjenkjenne den letteste oppgaven og prøve å få høy score på den. Denne dagen var det det ingen oppgaver som utmerket seg som spesielt mye lettere enn de andre. Det gjorde at den beste måten å få poeng på var å jobbe seg igjennom de letteste deloppgavene av hver oppgave. Hver konkurransedag har man nemlig 3 oppgaver å løse på 5 timer. Men man kan også få poeng for å løse “deloppgaver”, disse er de samme oppgavene som hovedoppgaven men med begrensninger slik at man kan løse dem med algoritmer som ikke nødvendigvis takler hele oppgaven: Dette kan for eksempel være fordi algoritmen er for treg til å løse de store test-tilfellene, eller fordi algoritmen utnytter strukturer som kun finnes i noen deloppgaver, men ikke andre.

Etter den første konkurransedagen var det som vanlig i IOI en pausedag, denne gangen med ekskursjon til Ópusztaszer (“sz” uttales “s” på ungarsk), en historisk park utenfor Szeged. Her var det både museum og parker hvor vi kunne lære om ungarnsk historie, hvor vi blant annet fikk se et hesteshow der det ble skutt med pil og bue fra hesteryggen.

Pil og bue-skyting fra hesteryggen.
Hesteshow med pil og bue-skyting.

Så var det tid for den siste konkurransedagen. Her var oppgavene enda vanskeligere enn første dagen. Ingen av de litt over 300 deltakerne i konkurransen løste alle oppgavene fullstendig. Den ene av de tre oppgavene hadde bare to fulle løsninger, og den tredje oppgaven hadde ingen fullstendige løsninger. Til tross for den høye vanskelighetsgraden gjorde de norske deltakerne det veldig sterkt.

En av oppgavene var Robot som gikk ut på å programmere en robot til å finne den korteste ruten gjennom en labyrint. De som har erfaring med konkurranseprogramering vet at dette vanligvis ikke er en veldig vanskelig oppgave, utfordringen her var at roboten kun kunne se de nærmeste cellene i hvert steg og at man måtte på forhånd bestemme seg for hva roboten skulle gjøre for hver kombinasjon av celler rundt den. Her gjorde Jakob det ekstremt bra og løsningen hans var blant de 8 beste løsningene på denne oppgaven. Denne dagen plasserte alle de norske deltakerne seg i øvre halvdelen av rankinglisten. Det gjorde at både Adrian og Øystein fikk en honourable mention selv om de ikke hadde så mye poeng fra dag 1.

Animasjon av Jakob sin løsning på oppgaven robot.
Løsningen til Jakob på oppgaven Robot som gav 80 poeng.

Hvert steg kan roboten kun fargen på den nåværende ruten og de fire rutene rundt. Basert på denne innformasjonen må den bestemme seg for hvilke farge den nåværende ruten skal bytte til og hvilke vei den skal bevege seg. Merk at hver retning som pilen viser er en egen farge. For å få full score kan roboten kun bruke 7 farger og den må “rense” hele brettet til slutt. Dvs. alle ruter som ikke er del av den korteste stien må settes til 0.

Konkurransedag 2 ble etterfulgt av en lang dag med masse ekskursjoner til både en dyrepark og eventyrpark. Her valgte vi lederne å stå over ettersom vi var helt utmattet etter lange møter, som blant annet involverte godkjenning av oppgaver og andre formaliteter av mer eller mindre betydning. På kvelden var det en kulturell kveld hvor deltakerne fikk lære om dans fra de forskjellige regionene i Ungarn.

Siste dagen var ganske rolig for deltakerne, og kulminerte i en veldig fin og imponerende avslutningsseremoni. Her fikk vi nye opptredener av både tradisjonell og moderne dans. Programmets høydepunkt var likevel uten tvil medaljeseremonien, hvor David og Jakob fikk tildelt medaljene sine sammen med de andre medaljistene fra årets IOI.

Tradisjonell dans.
Tradisjonell dans under avsluttningsermonien. © IOI 2023 Ungarn. Kilde.
Lagbilde med ledere og guide.
Laget med ledere og guide etter avsluttningsermonien.

Den endelige resultatlisten.

Flere bilder fra arrangøren samt videoer fra arrangøren.